Sunday, 17 April 2011

ucaplah

pernah tak kau ucap terima kasih??
pada mak kau yang masakkan makanan sedap-sedap...
masak lemak cili api...
lontong...
asam pedas ikan pari...
cucur badak...
nasi goreng kampung...
atau kau belasah aje makanan tu,
bismillah dengan doa pon tak sempat baca...
nak harap kau tolong mak kau memasak macam ni, jangan mimpi la kan??

pernah kau ucap terima kasih??
pada abah yang jemput kau di stesen bas...
kau balik ke kampung halaman...
sampai pagi-pagi buta...
atau kau terus masuk bilik,
kemudian berdengkur sampai tengah hari...
itu baru jemput di stesen bas...
kalau jemput depan pintu hostel di kampus, bayangkan pengorbanan abah kau...

pernah kau ucap terima kasih??
pada adik kau yang selalu cari gaduh...
sebab adik kau lah yang menggamatkan suasana rumah...
tak kan rumah kau sunyi sepi...
umpama tengah berkabung...
kata orang, adik beradik ibarat air...
dicincang tak akan putus...
berkongsi itu kan lebih baik dari kau tak punya apa-apa...

pernah kau ucap terima kasih??
pada makcik cleaner di hostel kau...
yang angkat sampah sarap..
yang sapukan lantai koridor...
atau ka mampu buat sendiri semua tu...
memegang sisa-sisa kotor...
dengan tangan kau yang konon suci...
kalau beginilah makcik cleaner di hostel aku, tak sampai hati aku nak buang sampah rata-rata...
terus jadi pembersih...hipokritnya...

pernah kau ucap terima kasih??
pada kawan yang berkorban demi kau...
pada kawan yang memahami karenah kau...
pada kawan yang bersusah-payah demi kau...
sebagai tanda kau hargai nilai persahabatan...
aku pasti kau orang buat begini, kan?

kita ada akal kan?
guna akal, fikirlah...
dua patah perkataan sahaja...
mampu ceriakan kehidupan ramai orang...
besar kesannya dalam kehidupan...
ringankan mulut, ringankan beban...
kau ucap terima kasih, hilang penat lelah orang sekeliling...
semua gambar aku ini sumber dari google...

p/s: alhamdulillah selesai semuanya...aku lega...
tapi, adakah keadaan akan kembali seperti dulu??
mungkin ya, mungkin tidak...
tapi aku mendoakan yang terbaik...
akal aku kurang tersumbat malam ini...
terima kasih buat teman-teman blogger...
yang memberi pendapat dan semangat...

10 comments:

IMANSHAH said...

aku dah ucap dah..

dindingkosong said...

imanshah: baguslah begitu..

platipus said...

terima kasih mnjadi sahabat

dindingkosong said...

platipus: sama-sama wahai sahabat...terima kasih juga pada kau, yang bagi aku semangat...

buDAK keCIK said...

terima kasih!! :)

dindingkosong said...

budak kecik: sama-sama!!hehehe

DuniakuAbstrak said...

ramai sangat, tak terucap dek kata-kata..

thanks to all, i love you all..

sekali lamsam camni bleh tak? keh3

dindingkosong said...

duniakuabstrak: cheh!haha...boleh la...better than nothing...

DuniakuAbstrak said...

cheh= pemalas

kan?

tembak je aku jgn segan-segan

takut aku kecik ati letteww..

haha

dindingkosong said...

aku x segan...aku malu je...tettt!!
hahaha