Monday, 18 April 2011

mak abah

kau tahu apa itu segan?
bagi aku, segan ada 2 maksud...
segan = malas (bahasa utara selalunya)
contoh ayat, "makkk, cek (saya, bahasa manja untuk anak) segan lah nak p (pergi) kenduri tu"...
segan = malu
contoh ayat, "aku segan lah nak pergi kedai sorang-sorang"...

balik pada tujuan asal, aku segan sangat...
sebab apa?
sebab duit poket aku kurang sekarang...
aku tebalkan muka mintak tambah duit poket...
ni semua gara-gara pergi beli tiket bas nak balik rumah...
huhuhu....
patutnya aku kena tunggu hujung bulan (bila orang gomen dapat gaji)...
adeii...

tapi, dalam masa yang sama, aku sayu sangat...
sedih...
mak abah aku banyak berkorban..
berkorban apa, tu jangan cakap...
aku takut aku akan kecewakan mereka buat kesekian kalinya...
tapi aku tak berniat untuk tak usaha...
aku sangat-sangat tengah usaha...
aku harap, aku sempat balas jasa mak abah aku...
walau pun, tak semuanya terbalas...
aku harap aku dan korang jaga mak abah kita macam ni...bukan buat macam dalam drama-drama tv, sanggup buang mak abah tepi jalan, atau tinggal di rumah orang tua-tua...

mak, abah, orang sayang mak abah...
orang tahu mak abah sentiasa doakan orang kat sini...
orang tak lupa pengorbanan mak abah kat orang...
orang minta maaf kat mak abah, sebab buat mak abah kecewa...
tapi, orang janji dengan mak abah...
orang akan berjaya macam mak abah doakan selalu...
mak abah, orang sayang mak abah!!
terima kasih, mak abah...
buat orang jadi 'orang', bukan beruang...
jom sama-sama usaha berjaya...

p/s: sayangilah mak abah korang sementara mereka ada...
jangan jadi katak bawah gelas,
bukak minda, corakkan masa depan korang...
jangan jadi macam aku,
jangan ulang kesilapan aku...

12 comments:

famjad89 said...

best2..aku pn tringat kt parent..homesick dh ni..

dindingkosong said...

famjad89: kau lelaki pun nak homesick ke? kekeke...

dina darwina said...

sama dgn kehidupan saya T_T..Follow awk

dindingkosong said...

dinadarwina: oh sama?mungkin kebetulan...tak apa, berkongsi pengalaman...
terima kaseh sebab follow...
nanti aku jenguk blog kau...

famjad89 said...

hehe... laki xle homesick...??? ak ni ank sulong yg snsitif la..syg gler kut kt mak ak.. haha.. rndu msakan mak ak... dh kurus dah ni..haha

dindingkosong said...

haha...bukan tak boleh, tapi pelik...kurus sebab kau rindu makanan mak ke kau rindu sebab mak kau tak masuk duit??hahaa

famjad89 said...

hahah...dua2 skali...rndu nsi lmak ibuku..hihi

dindingkosong said...

famjad: aku dah agak...simptom2 kurus di akhir bulan ni...hujung2 dah kan...kekeke...

DuniakuAbstrak said...

tu lah, unsur-nsur nak jadi beruang ada kat aku ni

harus kembali ke pangkal jalan menjadi orang

dindingkosong said...

duniakuabstrak: haha...cari u-tur cepat...sebelum kau jumpa roundabout kat depan tu...

DuniakuAbstrak said...

dah terlambat..aku dah jadi manusia separuh beruang..roundabout, simpang tiga, bonggol, jalan mati semua aku dah redah..nampak sangat aku dah tua bangka

dindingkosong said...

duniakuabstrak: tua bangka mcm nangka sekalipun, kalau kau tersedar, boleh ja berubah...jangan kau tak sedar diri langsung, itu memang menyedihkan...