Saturday, 30 April 2011

suatu petang

dari berdiri
aku duduk
lalu berbaring. tangan letak di dahi
akal berfikir
apa nak jadi dengan aku
orang, beruang ataupun orang berwang
kata seseorang
"muka lawa pun tak guna, kalau otak tak berfikir"
katanya lagi
"bila suruh belajar, kau main; bila cakap bodoh, kau sedih"
aku diam
berdesing telinga aku saat itu
kupejamkan mata
ada air hangat mengalir
ah!
apa perlunya aku menangis
itu kenyataan
harus bersyukur
Maha Esa hadirkan seseorang
untuk sedarkan aku
yang masih di ambang selesa
syukur padamu Ya Allah
amaranMU ini menyentak rentak jantungku

p/s: ini peringatan untuk aku

11 comments:

famjad89 said...

turut membuat aku terfikir.. ada akal fikir... ada otak guna.. ada mata nangis.. ada mulut bicara.. ada hati rasa.. ada nyawa..hiduplah dengan redhaNya..kejarlah perkara yang utama.. matlamat kita kt dunia untuk bekalan di akhirat sana... ^_^

Nurarnida Sabrina said...

aku selalu guna bhsa lbih pedas dari ini utk adik aku. Mula dia emo lah, tapi sikit2 dia sedar la diri. Walaupun cara aku agak kurg ajaq dan bngang, aku ttp guna sbb dia suka alpa dan terlupa.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

kadang2 kata2 cam tu la yg akan buat kita sedar...

♥ cik . nanie ♥ said...

kadang2 benda mcm tu buat motivasi utk kita, walaupon ayat tu pedas tp bila kita dh meningkat usia mkin tua bangka dh kawin ,ada ank ,ada cucu, baru kata2 pedih tu imbas kembali, sebenarnya ada btulnya :)

dindingkosong said...

famjad89: ya, redhaNYA yang dicari...
nurardinaSabrina: manusia memang perlu diingatkan, macam aku ni...kalau tak, lagi tersasar jauh...
cik GKSB: betul, betul...baru rasa nak terbukak mata hati, kan?
cik nanie: ya, motivasi utk aku ni...share dengan korang semua...hehe

delarocha said...

masih belum terlambat kan?

dindingkosong said...

delarocha: InsyaAllah belum terlambat...

lea said...

syukur lah dgn apa yg Allah bagi :)

dindingkosong said...

Lea: tqvm...

DuniakuAbstrak said...

masih ada yang menegur maknanya masih ada yang sayang

dindingkosong said...

duniakuAbstrak: ya..syukurlah ada lagi yang menyayangi aku...hei, aku dah miscall kau...hehe