Thursday 3 November 2011

kisah.4.

gadis cuba kuat. dilaluinya hari-hari yang mendatang dengan penuh keazaman tanpa menoleh ke belakang. sejarah cintanya dilipat kemas dalam sudut hati paling dalam. namun, jejaka datang menguis lipatan itu perlahan-lahan.
'tak apalah, kawan sahaja. ada jodoh, adalah.'
gadis memujuk hatinya. gadis akui, rasa sayang itu masih ada. tapi dia sendiri was-was. berbagai-bagai kemungkinan boleh terjadi andai pilihan diambil sekarang. lebih baik memilih jalan tengah, selamat. kalau katakan ya, mungkin boleh terputus lagi di tengah jalan. kalau katakan tidak, mungkin menyesal seumur hidup. melepaskan pun tidak, menarik ke dalam dakapan pun tidak. itulah pilihan gadis.

**************************************************************

'awak tengah buat apa? saya ada masalah ni.'
gadis serba salah apabila mendapat mesej pesanan ringkas dari jejaka. gadis punya janji untuk makan malam di luar bersama keluarga. gadis tak mahu biarkan jejaka keseorangan menghadapi masalah. meskipun hanya sebagai kawan, gadis cuba untuk ada di sisi jejaka. tapi gadis juga tak mahu berkelakuan kurang sopan jika memungkiri janji. lalu gadis curi-curi menghantar mesej pesanan ringkas kepada jejaka ketika sedang makan malam bersama keluarga. gadis hampir dimarahi abah kerana berkelakuan begitu, tapi apakan daya untuk gadis pada masa itu. 
'tutttt...tutttt...tuttt...'
sampai sahaja di rumah, gadis cuba menghubungi jejaka, tetapi tidak berjawab. 
'tidurkah dia? atau marahkan aku kerana biar dia keseorangan?'
gadis cuba menghubungi jejaka sekali lagi. tetap tidak berjawab, dan yang tertera di skrin adalah 'call waiting'. si gadis menunggu dan terus menunggu untuk menghubung jejaka. hampir satu jam menunggu, jawapan yang sama, 'call waiting'.
'boleh la kalau nak call sekarang.'
mesej pesanan ringkas dari jejaka. gadis sudah merasakan moodnya kurang baik, tapi digagahkan juga untuk menghubungi jejaka.
'maaf, tadi masa bersedih, kawan baik yang perempuan call. borak-borak. masa awak call, saya tak sampai hati nak end call dengan dia sebab dia tengah buat luahan perasaan. dia tu macam tahu-tahu saya tengah sedih. dah banyak kali macam tu. tepat je masa dia call saya.'
ada air hangat meluncur di pipi gadis. hatinya bagai ditoreh-toreh. berdenyut-denyut rasanya. sehinggalah selesai luahan hati dari jejaka mengenai masalahnya, gadis berjaya menyembunyikan perasaannya. ingin diluahkan rasa hati, tapi apa perlunya. hanya kawan kan? sekali lagi bermacam-macam persoalan menerjah ruang mindanya.
'kalau mahukan aku kembali, mengapa gembira sahaja menerima call dari dia?'
'selalu macam aku yang terhegeh-hegeh pada dia. untuk kembali bersama.'

persoalan demi persoalan menerpa. terbiar tanpa jawapan, dan sekali lagi bintang di langit menjadi saksi. tapi, yang di sana tidak lagi mengira bintang di langit malam itu. tidur tanpa rasa apa.


2 comments:

idea semulajadi said...

aku nak komen bg pendapat aku pun x brani sebab takut ko terluka dgn pndgn aku~

dindingkosong said...

idea semulajadi a.k.a IF: pendapat atau kritikan bukan nak menjatuhkan orang laaaa...haha...no hal lah...kalau aku terasa nanti aku serang mukabuku hang...hehehehe