Tuesday 1 November 2011

kisah.3.

'cantik cincin tu.'
perlahan gadis berkata bila dia bertemu kembali dengan jejaka ketika majlis konvokesyen.
'oh, itu junior yang bagi.'
gadis mengangguk perlahan. senyum.

*************************************************************************
[gambar di mukabuku; sepasang tangan yang tiap-tiap jari manis tersarung cincin silver.]
jelita 1: cantik cincin. ehem-ehem.
jelita 2: kan si manis yang bagi.
jelita 1: tahu tu. tapi yang satu lagi.
jelita 2: hehehe.

'oh. satu junior bagi. satu lagi? hm. junior la sangat kan. sampai hati kau. cincin yang aku bagi, tak tersarung pun di jari manis kau. macam tu kau nak suruh aku kembali pada kau? bukan aku yang ego. bukan aku. kadang-kadang terlalu banyak rasa curiga aku pada kau. hm.'
keluh gadis perlahan. hatinya bagai disiat-siat bila melihat gambar itu. meskipun jejaka tidak meninggalkan sebaran komen, tapi pedih berdenyut-denyut rasa hati gadis. 

'betul telahanku. semasa kita berkasih-sayang, si dia muncul antara kita. kata kau, si dia kawan sahaja. ya, kawan sahaja. sampai aku temui sesuatu. kita berpisah. lalu kau bersama si dia, kan jejaka. tahniah kepada si dia, yang memang ingin menggantikan tempatku di hati kau. impian si dia jadi kenyataan.'

bisik gadis, antara kedengaran dan tidak.

'dari dulu lagi, aku kalah pada si dia, kan jejaka. hanya sebagai kawan dan teman, si dia mampu menarik kau pergi kepadanya. ternyata aku kalah. sudah terang lagi bersuluh. setiap kali berantakan, aku tinggalkan kau, jejaka, tapi si dia setia menantimu. itulah aku katakan, kalah aku kepadanya.'
perlahan-lahan gadis menyeka air matanya.

'tapi mengapa kau mahukan aku kembali pada kau? sedangkan cincin tanda tidak tersarung pada jari manismu wahai jejaka. aku masih dihantui persoalan-persoalan yang semakin bersarang di minda.'

akhirnya gadis terlena berbantalkan lengan sambil air jernih mengalir di pipinya. bukan mimpi indah menemani, tapi bayangan silam yang ngeri menerjah ketika gadis mati sekejap.


3 comments:

Lieyanna Esmeralda said...

:(

idea semulajadi said...

aku akn jdi pembaca setia kisah ini :)
penulisan ko bagus untuk tulis satu novel tahu? huhu~

dindingkosong said...

bidadari LE: tak maw sedih2.. ada jugak part happy kan...hihi

idea semulajadi: sangat2 menghargai bacaan ko.. hehe.. trime kaseh sayang..