Tuesday 28 August 2012

Jiwa Anis.

Malam tidak berpurnama;
Fajar tiada kejora.
Andai ku bercinta lagi
Suatu hari nanti
Tunjukkan di mana
Ruang hati untuknya
Yang masih belum kau huni...

Di wajah Anis, tiada sebarang reaksi kala mendengar bait-bait lagu kumpulan Mojo ini. Senyuman? Kerutan? Sedih? Wajahnya tiada ekspresi. Padahal, lagu inilah yang diputarkannya saban hari. Kata orang, melalui lagu, dapat kita cungkil apa perasaan di hati. Kenapa Anis pilih lagu ini? Kecewa bercinta? Setahu Ija, Anis tak pernah ada kekasih. Kawan lelaki Anis semuanya Ija kenal. Memanglah sejak kebelakangan ini Anis jadi diam. Ija pernah tanya, tetapi kata Anis, dia sedikit letih sebab baru mula bekerja. Jawapan tu memang logik. Baru mula menapak di kota metropolitan ini, memang tak mudah. Berkejar ke sana sini. Sesat memanjang.

'Hai. Saya Ejam. Boleh kenal?'
'Huh? Maaf. Tak kenal.'
'Sebab tu saya tanya, boleh kenal?'
'Err. Mana dapat nombor telefon saya ni?'
'Kawan awak bagi.'

SMS dua tiga patah, kemudian Anis senyap. Anis tenggelam dalam kesibukannya mencari pekerjaan setelah bergraduat. Nama Ejam langsung tak terlintas di fikirannya. Ejam pun menyepi, mungkin kecil hati salam perkenalannya tak berbalas.

"Anissss. Hai sayang. Aku dah dapat kerja, eksekutif bahagian Perkhidmatan Servis Pelanggan, kat bank. somewhere in KL."
"Hah! Tak menyempat nak bagi salam naaaa. Assalamualaikum Cik Hafiza ku sayang. Tahniah. Alhamdulillah, rezeki kau dah sampai."
"Hahaha. Ok. Ok. Wa'alaikumsalam. Teruja sangat nak kongsi dengan kau. Hehe."
"Aku belum dapat berita lagi. Temuduga banyak lah yang aku dapat. Apa lagi, lepas ni aku boleh pawww kawan aku ni la. Hehe."
"No probs. Datang KL, kita hang out sama-sama, ok?"

'Ijaaaaaaaaa, hehe, aku dapat kerja kat KL, dekat area kau jugak. Aku stay dengan kau boleh?'
'Anissssssss, datanglah, duduk sebilik dengan aku. Yeay!! Boleh nak manja-manja macam dulu. Kekeke'
'Orait, I'll be in KL the day after tomorrow. Amek aku, boleh?'
'Of course aku pegi amek kau. Don't worry babes. Yeahhh, besties time, here we goooo!'

Bermulalah kehidupan Anis di kota kesibukan ini. Manusia berpusu-pusu mencari rezeki. Dari rumah sewa Anis dan Ija, perlukan 15 minit menaiki tren. Seperti biasa, Anis keluar bekerja 40 minit awal bagi mengelak kesibukan. Sambil menunggu ketibaan tre, Anis menyemak SMS yang tidak dibalasnya semalam. Tiba-tiba mata Anis tertancap pada SMS Ejam, SMS 2 bulan lepas yang tidak dibalasnya. Pandangannya cuma kosong.

"Ah, lambat pulak tren hari ni." ngomel Anis seorang diri.

Lalu, tangannya bergerak membalas SMS Ejam. Buat mengisi masa. Lagipun, kasihan pula, SMS Ejam dibiarkan tak berbalas.

'Hai awak, maaf, saya sibuk sikit hari tu. Cari kerja. Ini sekarang bolehla nak bernafas sikit sebab dah dapat kerja. Maaf ya.'

Senyap. Tiada balasan.

"Ah, okey. Salah aku jugak. dah 2 bulan baru nak balas SMS dia."
"Ok, tren dah sampai. Mari mulakan perjalanan & pekerjaan dengan senyuman. Senyummmm Anissss, Bismillah...."

Kaki Anis melangkah masuk ke dalam tren, dan rutin hariannya berjalan seperti biasa.

'Anis, aku amek kau kat tempat kerja. Kita dinner kat luar hari ni. Ok?'
'Wow, kau nak belanja ke Ija? Dah dapat gaji eh? Hehe.'
'InsyaAllah, nanti aku story. Hehehehe =)'

SMS dari Ija, buat Anis rasa tak keruan menunggu jam 5.30 petang. Tamat sahaja masa bekerja, Anis menunaikan solat asar di surau pejabatnya dan turun ke lobi. Tiba-tiba, Anis menerima SMS.

"Sure Ija dah sampai ni."

Bergegas Anis menuju ke pintu utama bangunan, dan melihat Ija sudah menanti.

"Ok, kita makan kat seoul Garden hari ni. Aku belanja. Sebab aku baru dapat bonus. Hehehe. Lepas tu kita balik rumah parents aku boleh? Tidur sana. Esok weekend. Bolehhhhh takkkk sayangggg?"

"Fuuuuuu, bestnya. Ni aku makin sayang kau. Boleh je, Tapi kena singgah rumah, aku mana ada bawak baju spare."

"Mengada, baju kau ada lah kat rumah aku. Macam lah tak selalu balik rumah aku."

Sementara Ija memandu, Anis mengeluarkan handphonenya, lalu baru dia perasaan, tadi bukannya SMS daripada Ija, tetapi Ejam. Baru Anis ingat, dia ada menghantar SMS kepada Ejam pagi tadi.

'Tak pe Cik Anis. Saya faham. Awak sibuk. Tahniah, dah dapat kerja.'
'Anis je lah, tak payah nak cik-cik sangat. Saya dapat kerja kat KL ni.'
'Oh, jaga diri, ok. Faham-fahamlah KL tu.'
'Time kaseh, awak.'
'Sama-sama, sayang.'

"Oiii, apa senyum-senyum tu masa SMS. Boipren ka?"
"Amboiii. Tengah drive pon sempat lagi nak usha orang na. Mana ada boipren. Kawan ja."

Anis dan Ija bergurau sehingga terlupa pada SMS Ejam itu. Apatah lagi bila dah makan malam yang agak heaven bagi mereka berdua. Lagilah tak ingat pada dunia luar. Bila pulang ke rumah keluarga Ija, berbual sebentar dengan auntie dan uncle, terus mereka masuk tidur.


**********bersambung********

No comments: