Saturday, 29 October 2011

kisah.1.

dulu, jejaka dan gadis itu pernah berkasih sayang. tapi itu dulu, ya, dulu. tinggal kenangan. kenangan-kenangan tercipta umpama daun-daun kering yang sengaja digugurkan oleh gadis. tak satu pun yang tinggal. lalu, jejaka mengutip satu per satu dedaunan kering itu, dikumpul, lalu diisi dalam kotak hati. sambil menitis air mata jejaka di pipi.
'ah! gadis, kaulah gadis paling ego di dunia, paling tak sedar diuntung'

gadis tetap tak menoleh ke belakang. mara ke hadapan dengan wajah bongkak. katanya memang dia bukan gadis yang perlu merayu, meulutut kerana terluka akibat cinta.
'gadis, semua orang buat silap. jangan lupa tu. satu hari nanti, kau akan sedar'

jejaka terlalu merana. hampir seluruh kehidupannya dirasakan kelam berbalam-balam. tiada lagi senyuman terukir di bibir. hanya air mata peneman di kala malam.
gadis tetap dengan egonya tinggi melangit. gadis akui, kadang-kadang ada terlintas ingatannya terhadap jejaka. dek egonya, ditepis jauh-jauh bayangan itu. baginya itu hanya menambah luka dan derita.

'gadis, gadis. kau sebenarnya menyeksa diri kau lebih teruk. akui sahaja yang kau masih sayangkannya.'

kerana tak mahu dikatakan menjilat kembali ludahnya sendiri, gadis diam menyepi, tak membuat sebarang tindakan untuk kembali berbaik. gadis mencipta senyuman di bibir. menipu! ya, menipu manusia di sekeliling. malah menipu dirinya sendiri. gadis tak sedar, penipuan itu memakan dirinya sendiri. gadis fikir, dia bahagia tanpa jejaka, dia gembira dengan kebangkitan semangatnya untuk hidup sendiri.
tapi, gadis silap!

'gadis, badan kau makin susut'
'gadis, kau diet kah?'
'wah! kurus sekarang'

kata-kata manusia di sekeliling, menyedarkan gadis. bahawa selama ini dia derita. gadis terduduk, silap percaturannya. kerana egonya. dia memang silap!

**********************************************************************************

langkah kaki jejaka berat. menapak perlahan-lahan ke dewan konvokesyen. dipandang sekeliling.
'gadis...aku tetap menanti kehadiran kau...'

seolah-olah ada yang menyeru namanya, gadis bangun lalu tersandar di dinding. berfikir sejenak. lalu dengan pantas bersiap dan menghala ke gerai-gerai jualan berdekatan.

'tahniah! selamat berkonvokesyen'
adakah jejaka bermimpi? menerima ucapan selamat dari suara yang memang dirinduinya? lantas berpaling, mujurlah masih waras akal fikiran. jika tidak, mahu sahaja dia memeluk empunya suara itu.

'untuk awak'
tak berkedip mata jejaka, namun huluran jambangan 6 kuntum mawar merah berserta patung semut berwarna ungu itu sedia disambutnya.

'awakkk...'
senyuman terukir di bibir gadis. mahu sahaja dia menyeka air jernih di tubir mata jejaka, namun dia sedar, mereka bukan seperti dulu.

'saya ingat awak tak datang'
gadis senyum lagi. sambil pandangan matanya dileretkan pada jejaka.

'saya perlu datang. untuk tunaikan janji saya pada awak. maaflah, sunflower sold out. jadi, saya gantikan dengan mawar merah dan semut ni, nampak unik, tak lah sama dengan pemberian dari orang lain.'

janji sudah gadis tunaikan. penantian jejaka juga berhasil.

setelah mengucapkan salam perpisahan,
gadis berlalu pergi. menapak perlahan-lahan, sambil terbayang memori yang dicipta kurang 30 saat yang lalu. kali ini, gadis betul-betul sedar yang dia menderita. lalu, gadis redha untuk menerima karma, atas mengecewakan jejaka. air mata mengalir. gadis tak mampu untuk berpaling. langkahnya makin deras. kepalanya ligat berfikir untuk meredah kehidupan mendatang.
'maafkan aku jejaka, aku sentiasa bersalah, sentiasa ego, sentiasa degil. aku tahu kau layak menerima yang lebih baik dari aku. selamat berbahagia jejaka'

dari kejauhan, jejaka merelakan pemergian gadis dari hidupnya buat kesekian kali.
'gadis, ah, kau masih seperti dulu, degil, keras hati, egois. gadis, andai kau sudi pulang ke pangkuanku. aku sentiasa memaafkanmu.'

lalu, matahari yang menyaksikan kisah itu meminggir dari langit. memberi ruang buat jejaka dan gadis mengira bintang di langit sambil air mata mengalir di pipi, masing-masing terasing di antara hijab yang mereka ciptakan sendiri.  

p/s: sila komen. pertama kali buat cerita panjang ni, walaupun macam pendek. sebab tak pernah tulis sepanjang ni. hehe

15 comments:

Lieyanna Esmeralda said...

wah...sedih..

tapi semua ini takkan terjadi jika si gadis tak terlalu egois...

masa si jejaka melihat si gadis berlalu selepas jumpa di majlis konvo, kenapa dia x kejar si gadis..

hehehe

dindingkosong said...

L.E: nnti aku buat kisah.2. sambungannyaaaa~

bloghok said...

uwaaaaaaaaa

dindingkosong said...

bloghok: mung ni mende..

Lieyanna Esmeralda said...

fatin: ok!! hehe


bloghok : nah mop...sapu air mata...hahahaha

b.i.n.t.a.n.g said...

nice :) cant wait for the 2nd episode.

dindingkosong said...

bintang: oh, alamak...yang ke2 bakal menyusul, tapi tunggu idea...hiiii~ thanx for reading yaa...

idea semulajadi said...

nie idea dtg~ tp idea dtg smbil nanges~~ wuuu T_T

dindingkosong said...

idea semulajadi: alolo~ apesal nanges2 ni? hihihi

azuha rahimi said...

bhase yg best!!

ciksyieda said...

nice story.. :)

Cik Kamoo said...

cerita benarkah???

dindingkosong said...

azura rahimi: hehe, thanx. baru mencuba tulis panjang2...

ciksyieda: tqvm ^_^

cik kamoo: anda rasa?

famjad89 said...

best cerita... cerita rekaan or betul? musykil.. -_- ??

dindingkosong said...

famjad89: kalau nak tahu kene tunggu sampai ending.