Saturday 9 July 2011

kisah dia dan mereka


Zara terduduk di muka pintu. Air matanya mengalir deras membasahi pipi. Pergaduhannya dengan Ain tidak di duga sama sekali. Kawan baik selama ini yang sering berkongsi suka dan duka mula menjauhkan diri apabila berkenalan dengan Maria, teman serumah mereka yang baru.

“ Kau jangan sibuk hal aku boleh tak? Kau siapa nak nasihat aku? Suka hati akulah nak buat apa pun.” Masih terngiang-ngiang herdikan Ain kepadanya tadi apabila Zara cuba menasihati Ain supaya menyiapkan tugasan.

Zara perasan, Ain dan Maria seolah-olah memulaukannya. Kemana mereka pergi, tidak pernah dia di ajak. Dalam rumah, mereka jarang mahu menegurnya. Malah, kewujudannya bagaikan tidak disedari oleh kedua mereka. Zara pernah mencuba untuk berbincang dengan mereka, namun cubaan itu dipandang sepi oleh mereka berdua.

Cuba untuk tidak terlalu terbawa-bawa dengan perasaan sedih, dia menghampiri meja belajarnya. Laptop di hidupkan lalu menaip sesuatu.

Zarafina: Shah, aku dengan Ain bergaduh lagi.

Shahril: Kenapa? Kau sabar ya.

Zarafina: Dia marah aku nasihatkan dia.

Shahril: Kau bawa bertenang dulu. Pergi cuci muka, ambil wudhu’ dan tidur. Esok kita bincang hal ini. Okey?

Zarafina: Okey Shah.

Sejak hubungannya dengan Ain renggang, Shahril sajalah menjadi tempat dia meluahkan perasaan sedihnya. Laptop ditutup. Selesai mencuci muka dan berwudhu’, lampu bilik di matikan. Zara ingin melupakan peristiwa pergaduhannya dengan Ain sebentar tadi.


Maria yang menyaksikan pergaduhan dua sahabat itu hanya tersenyum riang. Entah mengapa, persahabatan mereka berdua menerbitkan api cemburu di hatinya. Sejak kecil, dia tiada sahabat baik. Kerana itu, dia cuba mengalihkan perhatian Ain kepadanya dengan umpan wang yang selalu di hulurkan kepada Ain. Dan, taktiknya itu menjadi. Dia puas kini Ain lebih rapat dengannya berbanding Zara.


Zara melangkah longlai ke kelas. Tubuhnya berasa tidak bermaya. Kepalanya juga pening. Zara tahu sebabnya. Penyakit yang disedarinya ketika tahun pertama pengajian diterima dengan redha. Di kalangan kawan-kawannya, tiada siapa pun yang mengetahuinya termasuklah Ain. Sengaja di rahsiakan penyakitnya itu daripada sesiapa. Sakit di kepalanya semakin mencengkam. Matanya berpinar-pinar. Langkah yang sedia longlai semakin lemah. Akhirnya, dia tidak mampu bertahan lagi. Zara rebah di kaki lima bangunan. Pengsan.


Zara tersedar dari lena. Kepalanya masih berasa berat. Sakit yang tadinya mengcengkam kini semakin pulih. Dia cuba mengamati dimanakah dia berada. Katil bercadar putih dengan tampalah poster mengenai kesihatan manjamu matanya.

“Zara…” Tiba-tiba dia terdengar satu suara memanggilnya.

“ Eh, Shah…macamana kau ada di sini? Aku dimana Shah?” Tanya Zara. Shahril ketika itu baru sahaja tiba.

“ Kebetulan masa kau pengsan tadi aku ada berdekatan. Jadi, akulah yang bawa kau ke sini. Kita di Pusat Kesihatan Universiti. Mesti kau tak pernah ‘check in’ di sini kan?” Jawab Shahril. Gurauan lelaki itu menyebabkan Zara tersenyum. Namun, senyumannya tidak lama. Dia khuatir adakah Shahril sudah mengetahui tentang penyakitnya.

“ Jadi kau sudah tahu….”

“ Ya, aku sudah tahu. Doktor Naimah yang bagitahu aku tadi. Kenapa kau rahsiakan penyakit kau?” Potong Shahril. Sedikit sebanyak dia terkilan kerana Zara merahsiakan mengenai penyakitnya itu.

“ Maaf Shah. Aku sebenarnya tidak mahu menyusahkan sesiapa mengenai penyakit aku ni. Buat masa ini, kau dengan Doktor Naimah saja yang tahu. Kau jangan bagitahu ibu bapa aku okey.” Rayu Zara. Terdapat genangan air mata di tubir matanya.

“ Tapi Zara, penyakit kau bukan penyakit biasa. Barah otak. Kenapa mesti kau rahsiakan dari ibu bapa kau? Sekurang-kurangnya mereka boleh ikhtiarkan sesuatu.” Balas Shahril. Dia tidak setuju akan tindakan yang diambil Zara.

“ Jangan Shah. Aku merayu pada kau. Ya, aku tahu. Ada rawatan kemoterapi untuk aku. Tapi, penyakit aku sudah di tahap kritikal. Buat apa aku menyeksa diri melakukan rawatan, sedangkan kematian akan menjemput aku bila-bila masa.” Zara tertunduk sayu. Dia redha.

“ Tapi sekurang-kurangnya ia dapat memanjangkan hayat kau. Kau jangan mengalah dulu, Zara.” Nasihat Shahril.

“ Buat apa Shah. Ya, mungkin hayat aku dapat di panjangkan beberapa bulan, tetapi, tak ada guna kalau aku menderita kesakitan di atas katil. Aku Cuma berharap dengan sisa hayat aku yang sedikit ini, aku dapat menikmati hidup yang berkualiti bersama kawan-kawan dan keluarga di samping mengerjakan ibadat pada Tuhan.” Zara tetap dengan pendiriannya. Dia nekad. Shahril tidak mampu berbuat apa-apa lagi. Jika itu pendirian Zara, dia terpaksa akur. Sedih dengan nasib yang menimpa sahabatnya.
“ Eh Ain, kau dengan Zara dah lama ke berkawan?” Tanya Maria. Ketika itu mereka sedang berjalan melepasi beberapa buah butik di sebuah pusat membeli-belah.

“ Adalah dalam 2 tahun. Kenal semasa hari pendaftaran dulu. kenapa kau tanya?” Jawab Ain.

“ Tak adalah saja aku tanya. Dia tu macam membosankan aku tengok. Asyik ke perpustakaan je.”

“ Oh, dia memang rajin belajar. Antara best student juga lah.” Balas Ain. Ada nada kurang senang dengan komen Maria terhadap Zara.

“ Jom, aku belanja kau tengok wayang nak?” Ajak Maria. Dia perasan akan riak tidak senang daripada Ain. Maria sedar, selama dia mengenali Ain, gadis itu  senang dipengaruhi dengan duit.


Zara tiba di rumah sewanya sekitar jam 9.30 malam. Dari siang, masanya di habiskan di perpustakaan untuk belajar dan menyiapakan tugasan bersama Shahril. Shahril jugalah yang menghantarnya pulang apabila lelaki itu tidak benarkan dia menaiki bas bersendirian. Sejak mengetahui penyakit Zara, Shahril sentiasa mengambil berat padanya.

“ Ada orang yang dah pandai balik malam nampaknya sekarang.” Terdengar satu suara menegurnya dari belakang. Zara tersentak. Kelihatan Ain sedang berdiri di muka pintu biliknya. Maria yang ada disebelahya hanya tersenyum sinis.

“ Aku buat kerja di perpustakaan tadi. Bukannya merayau.” Zara menyatakan hal yang sebenar. Namun dibalas dengan ketawa sinis dari kedua kawannya.

“ Ke perpustakaan sampai malam ya? atau menggedik dengan jantan? Siap berhantar bagai sekarang. Dasar bohsia.” Ejek Ain. Maria ketawa.

“ Ain!! Sampai hati kau kata aku macam tu. Kau kawan baik aku. Apa salah aku pada kau? Kalau aku ada buat salah pada kau, aku minta maaf. Tapi janganlah layan aku macam ni.” Zara meluahkan apa yang terbuku di hati. Sedih apabila kawan baik sendiri menghinanya.

“ Kau tanya apa salah kau Zara? Salah kau ialah, kau menyusahkan dan merimaskan aku. Faham?” Jawab Ain. Sedikitpun dia tidak mengendahkan perasaan Zara yang terguris. Maria yang dari tadi bertindak sebagai pemerhati, juga bersuara.

“ Ain dah tak mahu berkawan dengan kau. Kau tu membosankan.”  Kata-kata Maria cukup melukakan hati Zara.

“ Baiklah, kalau aku menyusahkan dan merimaskan, aku minta maaf. Ya, aku memang seorang yang membosankan. Terima kasih atas persahabatan kita selama ini. Dalam hati aku, kau tetap sahabat aku, Ain. Tak mengapalah. Maria tak membosankan seperti aku kan? Selamat malam kawan-kawan.” Luah Zara, sambil melangkah masuk ke biliknya. Air matanya tidak dapat ditahan-tahan lagi. Kejadian ini memyebabkan kepalanya sakit. Di capainya telefon bimbit. Satu pesanan di kirim pada Shahril.

Assalam Shah, aku dengan Ain bergaduh lagi. Dia cakap aku merimaskan dia. Shah, tolong aku ya? Hantar aku ke terminal bas boleh? Aku nak balik kampong. Sekarang ya?

Zara terus memasukkan beberapa helai baju ke dalam sebuah beg. Hatinya walang jika terus berada di sini. Biarlah dia menenangkan diri di kampung buat beberapa ketika. Lima minit kemudian, kedengaran panggilan masuk dari telefon bimbitnya. Shahril.

“ Helo, Zara, aku ada di luar ni.” Kedengaran suara Shahril di talian.

“ okey,aku  keluar sekarang.” Ringkas jawapan Zara.

Tanpa memberitahu Ain mahupun Maria, Zara keluar meninggalkan rumah dengan sisa air mata yang masih di pipi.


“Zara, kau okey?” Tanya Shahril apabila Zara hanya membisu. Sekali sekala dia perasan Zara mengesat matanya. Dia tahu Zara masih lagi menangis walaupun tidak kedengaran bunyi esakan.

“ Hmmm….okey.” Balas Zara lemah. Rasa sedih dan pilu masih membengkak di dalam hatinya. Ditambah rasa sakit kepala yang mula menyerang.

“ Kau betul ke nak balik malam ni? Tiket dah beli?”

“ Belum. Rancangan saat akhir.”

“ Kalau macam tu, aku hantar kau sampai rumah.” Putus Shahril.

“ Tak payah Shah, menyusahkan kau saja. Tak apa, aku balik naik bas.”

“ Aku hantar kau sampai rumah. Lagipun kita sekampung. Mana ada lagi tiket masa ni kau nak balik?”

“ Yalah….terima kasih Shah.” Zara mengalah. Terharu dengan perhatian yang di hulur oleh Shahril.

“ Sama-sama. Kau kan kawan aku. Oh ya, apa cerita kau dengan Ain?”

Lalu, Zara menceritakan kesemuanya pada Shahril. Dari saat Maria muncul dalam hidup mereka, bagaimana Maria cuba membeli hati Ain dengan kuasa wangnya dan cemuhan demi cemuhan yang dilemparkan oleh mereka. Tidak lupa juga adengan pergaduhan yang baru berlaku tadi. Shahril yang mendengar seolah-olah tidak percaya. Begitu mudahnya Ain melupakan persahabatan kerana mendapat kawan yang lebih berharta dari Zara. Betapa persahabatan bagi Ain yang dapat ditukar ganti kerana wang.shahril hanya menggelengkan kepala.

“ Zara, kau sabarlah ya, mungkin ada hikmah semua ini. Disinilah kau dapat menilai mana betul-betul sahabat. Kau sakit, kena banyak berehat. Jangan fikirkan sangat ya?” Pujuk Shahril. Zara hanya mengangguk.


Suasana rumah Zara dibalut kesedihan. Keadaan Zara semakin membimbangkan. Ibu dan bapa Zara sudah mengetahui penyakit Zara setelah Zara pengsan di dalam bilik air beberapa hari yang lalu. Shahril yang mengetahui keadaan Zara, bergegas ke rumah Zara.

“ Zara…kau okey?” Shahril bertanyakan khabar. Sayu hatinya melihat keadaan Zara yang terlantar lemah. Muka pucat tidak bermaya.

“ Terima kasih kerana datang Shah. Aku ada nak minta tolong dari kau Shah.” Zara bersuara lemah.

“ Apa dia Zara? Insyaallah aku cuba tolong semampu aku.”

“ Kau bagi ini pada Ain boleh? Tapi….” Shahril terdiam saat memdengar kata-kata dan pesanan daripada Zara. Terasa sebak untuk dia memikul amanat ini. Huluran sampul ungu oleh Zara di pegang kejap. Air matanya juga turut mengalir.


Seminggu kemudian

“ Assalamualaikum, Ain!!” Panggil Shahril. Dia berada di hadapan rumah gadis itu.

“ Waalaikumussalam. Hahhh…kau nak apa? Zara tak ada. Lama dah tak balik.” Dingin saja ucapan yang keluar dari mulutnya.

“ Aku tahu. Aku ada sesuatu nak bagi kau. Okeylah aku balik dulu.” Shahril tidak mahu berlama di situ. Sakit hatinya melihat perangai kurang sopan Ain.


Ain melabuhkan punggungnya di birai katil. Sampul yang berwarna ungu pemberian Shahril dibuka.

Assalamualaikum sahabatku..

Maaf jika kehadiran lembaran ini menggangu kau. Aku cuma ingin mencoretkan sedikit kata hati. Buat tatapanmu teman tersayang. Ain, ikhlas dari lubuk hati aku, kaulah sahabat yang terbaik yang aku ada. Aku sayangkan kau dengan sepenuh jiwa raga aku. Kau umpama saudara kandung bagiku…

Ain…

Aku akui, betapa hati ini robek bila kau membuang aku dari hidup kau, kawan. Tapi tidak mengapa. Aku tidak berdendam. Aku juga telah memaafkanmu, sahabat. Aku tidak salahkan kau. Mungkin aku ada mengguris hati kau. Maafka aku jika ia benar.

Ain..

Saat kau membaca warkah ini, aku mungkin sudah tiada lagi di dunia ini untuk menyakitimu. Maafkan segala ke khilafan aku selama ini. Halalkan apa yang pernah kau hulurkan kepadaku. Aku juga memohon belas ihsan doa dan Al-Fatihah darimu teman. Semoga kita berjumpa lagi di alam sana.


                                                                           Sahabat yang ikhlas menyayangimu,

                                                                                          Zarafina Mustafa


Saat itu juga, air mata tumpah. Berbuku rasa kesal yang menghuni hatinya. Dia sedar, betapa dia bodoh menggadaikan persahabatannya dengan Zara hanya kerana Maria yang lebih kaya dari Zara. Dia menyesal.Dia kehilangan seorang sahabat kerana wang. Sedih hatinya tidak dapat ditahan lagi. Ain meraung semahu-mahunya sambil memeluk erat surat pemberian arwah Zara kepadanya.






No comments: