Saturday 7 December 2013

Pertama & kedua.



Pernah aku ceritakan,
Aku pernah disailang?

Pernah aku ceritakan,
Bagaimana rasa dikhianati?

Pernah aku ceritakan,
Pahitnya rasa berkongsi?

Ya, dengan senyuman, muka ala-ala baby face. Ramai yang tak percaya.

Apa, dengan senyuman di bibir,
Aku tak pernah menjerit pekik akibat kecewa.
Apa, dengan senyuman di bibir,
Aku tak pernah merungut akibat diduakan.
Apa, dengan senyuman di bibir,
Aku tak pernah melontar kata yang kasar akibat ditipu.

Sudah aku rasai,
Hadirnya yang ketiga. Perhatian. Perasaan. Wang ringgit. Dibahagi kepada dua.
Engkau 50, aku 50.

Hidup ini ada karmanya, kan?

Tapi, aku tak pernah berniat untuk jadi yang kedua. Perit untuk yang pertama. Sumpah.

Aku rela kau, kau dan kau; membina kasih sayang dan cinta,
Atas kelopak-kelopak kasih aku yang gugur satu per satu.

TETAPI,

Mana mungkin,
Membiarkan aku menari dengan gerak tari bahagia,
Di atas lantai hati dia, dia dan dia yang terluka.

Tidak. Tak akan mungkin.

Kerana, aku tahu apa rasanya.
Seretan gerak tari yang mengguris lebih dalam.
Dan yang tinggal hanya luka bernanah,
Menjadi parut buat seumur hidup.


No comments: